Hybride werken, het nieuwe werken, remote werken… allemaal termen die we gebruiken voor een ‘nieuwe’ tendens.
De pandemie heeft ons versneld gebracht naar deze nieuwe werkmodus en daarmee is leidinggeven op afstand is niet meer weg te denken. Hieronder lees je onze 6 belangrijkste tips om dit praktisch invulling te geven en hoe je voldoende connectie met je medewerkers houdt.

1. Check in op de emotionele toestand

In deze tijd is rekening houden met en omgaan met emoties misschien wel de belangrijkste factor op de werkvloer. Wees niet bang om je medewerkers te vragen: “Hoe voel je je emotioneel?” Zoals Josh Bersin zei: “In de wereld van vandaag moet de CEO eerst de Chief Care Officer zijn.” En dat geldt wat ons betreft voor iedere leider. Denk bij een crisis eerst aan je team, je mensen. Doe er alles aan om je team te ondersteunen en te waarderen. En houd er rekening mee dat behoefte aan ondersteuning, aandacht en waardering voor ieder individu anders is.

2. Heb vertrouwen, wees duidelijk en manage op inhoud

Een van de belangrijkste redenen waarom medewerkers het (wel) fijn vinden om vanuit huis te werken, is dat ze het werk in hun priveleven kunnen inpassen. Dit vindt overigens niet iedere medewerker fijn, weesje daarvan bewust. Én, beoordeel je medewerkers niet op basis van de naleving van een 9-tot-5-schema. Evalueer in plaats daarvan de prestaties, op wat gerealiseerd wordt en niet hoe gerealiseerd wordt. Een gezonde dosis vertrouwen in dat de medewerkers de juiste dingen doen, zelfs als ze het op hun eigenmanier doen is heel belangrijk. Dit betekent niet dat ze los van alles en iedereen de show kunnen runnen. Het is belangrijk om duidelijke verwachtingen te scheppen, te communiceren over hoe je prestaties beoordeelt en hoe je op de hoogte wil blijven van de activiteiten van je medewerker. Maak daar afspraken over die voor beiden fijn zijn. 

3. Kies je zelfbewustzijn

Als je met (extra) druk wordt geconfronteerd, is relativeren soms lastig en kunnen je valkuilen uitvergroot worden. Maar als je de beste versie van jezelf bent, kun je je team door elke crisis heen leiden. Dus neem soms even bewust afstand, kijk diep van binnen – en maak connectie met jezelf. Wees je bewust van je sterktes én zwaktes en benut ze om een goed voorbeeld te zijn voor je team en van daaruit ook goed te zorgen voor je team.

4. Plan connectie en benut e-middelen

Als fysiek contact, de spontane bijpraatmomentjes, niet meer vanzelfsprekend zijn, is het extra belangrijkom communicatie te plannen. Medewerkers hebben communicatie en verbondenheid nodig – én nu zelfsmeer dan ooit. Dus plan bijv. dagelijkse korte team touchdowns, wekelijkse een-op-een meetings en wekelijkse teamoverleggen. Om teveel communicatie te voorkomen, probeer je alle aankondigingen en updates op één plek te verzamelen (in een wekelijkse update bijvoorbeeld). Daarnaast kun je medewerkers uitdagen om elkaar spontaan virtueel te connecten voor een kop koffie en een praatje pot. Verdiep je in de diverse vormen van communicatie. Het is verbazingwekkend hoe goed technologie de medewerkers verbonden en betrokken kan houden. Sociale e-tools zoals Slack, Facebook Workplace, Microsoft Teams, Zoom en Google Meet faciliteren dagelijkse interactie en communicatie uitstekend. Met realtime samenwerkingstools zoals Google Docs, Asana, Trello en Basecamp kunnen teams samenwerken in verschillende tijdzones en projecten op één gemakkelijk toegankelijke plek.

5. Houd je team bij elkaar

Werken op afstand kan heel goed werken. Om een succesvol team te blijven is het heel belangrijk om je team bij elkaar te blijven brengen en duurzame, persoonlijke relaties en herinneringen te blijven creëren. Zoals al even in het vorige punt aangestipt, er zijn vele manieren om je team virtueel bij elkaar te brengen. Als je team al een goede basis van vertrouwen heeft, probeer dan eens de volgende activiteit: laat iedereen een offline levenslijn maken en plan vervolgens een videogesprek waarin iedereen zijn team vertelt over de belangrijkste momenten in zijn leven. Als jouw team nog geen sterke basis heeft, probeer dan de eenvoudiger kennismakingsspellen om de teamconnecties te verstevigen.

6. Begrijp wat jouw medewerkers drijft

Afgaand op bovenstaande stappen heb jij inmiddels je connectie structureel gepland. Besteed in de 1-op-1 momenten echt tijd aan de persoonlijke interactie met je medewerkers. Weet jij wat ze drijft? Weet je wat zijn/haar zorgen zijn? Is hij/zij happy in haar huidige functie? Hoe voelt hij/zij zich in het team? Zijn de connecties op orde? Is hij/zij gecommitteerd aan de teamdoelstelling? Wat verwacht zij/hij van jou als haar leidinggevende? Etcetera… Een gedragsanalyse van The Predictive Index® geeft een schat aan informatie over de drijfveren, behoeften en natuurlijke werkstijl van je medewerkers. Het helpt je begrijpen hoe ze graag werken en gewaardeerd worden. Als je bijv. weet dat iemand meer introvert is, is het misschien oké om af en toe contact met hem / haar op te nemen. Aan de andere kant, als een werknemer extravert is, is het verstandig meer tijd te besteden aan interactie met hem/haar; doe eens een virtuele kop koffie zonder agenda. Zeker als je medewerkers onzekerheid voelen, is het des te belangrijker connectie te houden met je mensen.

Wil je weten wat wij kunnen betekenen in “Leidinggeven op afstand” of The Predictive Index®?
Laten we gauw een kop koffie doen 🙂